بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی دیگر از روشهای دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال است که در بستر شبکههای اجتماعی انجام میشود. هدف از بازاریابی رسانه های اجتماعی تولید محتوای جذاب برای مخاطبان هدف، افزایش ترافیک وب سایت، جذب بیشتر مخاطب، افزایش آگاهی از برند و ایجاد هویت برای برند در فضای شبکههای اجتماعی میباشد. در واقع بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده از پلتفرم رسانههای اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان است تا برای خود یک نام تجاری بسازند، فروش خود را افزایش دهند و ترافیک وب سایت را هدایت کنند. این شامل انتشار مطالب عالی در پروفایلهای رسانههای اجتماعی، گوش دادن و درگیر کردن طرفداران، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای تبلیغات رسانههای اجتماعی است.
عمده سیستم پلتفرمهای رسانههای اجتماعی (در حال حاضر) عبارتند از: فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت.
همچنین طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی وجود دارد که به مشاغل کمک میکند تا از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بیشترین بهره را ببرند. به عنوان مثال، بافر یکی از ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی است که میتواند به شما در دستیابی به موفقیت در بازاریابی رسانههای اجتماعی کمک کند. خواه شما بخواهید یک برند بسازید یا اینکه شغل خود را توسعه دهید، ما میخواهیم به شما در موفقیت کمک کنیم.
پنج ستون اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی
۱- استراتژی
قبل از اینکه مستقیماً چیزی را در رسانههای اجتماعی منتشر کنید بگذارید قدمی به عقب برداریم و به تصویر بزرگتر نگاه کنیم. اولین قدم این است که در مورد استراتژی رسانههای اجتماعی خود فکر کنید. استراتژی رسانههای اجتماعی خلاصهای از هدفهایی است که قصد دارید در رسانههای اجتماعی به آن دست پیدا کنید. این اقدامات شما را راهنمایی میکند و به شما این امکان را میدهد که در این مسیر موفق شوید. برنامه شما هرچه خاصتر باشد مؤثرتر خواهد بود، بنابراین سعی کنید اهداف کوتاه و دستیافتنی برای خود تعریف کنید، اهداف را آنچنان بلند و بزرگ تعریف نکنید که دستیابی به آن سخت یا غیرممکن باشد. اهداف شما چه هستند؟ چگونه رسانههای اجتماعی میتوانند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند؟ برخی از مشاغل برای افزایش آگاهی از برند خود از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند برخی دیگر از آن برای هدایت ترافیک وب سایت و فروش استفاده میکنند. رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند به شما در ایجاد تعامل در مورد برند، ایجاد یک اجتماع و به عنوان یک کانال پشتیبانی برای مشتریان کمک کنند. باید هدف خود را مشخص کنید که از رسانههای اجتماعی چه چیزی میخواهید بدست آورید. اگر صرفا بیهدف پروفایل رسانه های اجتماعی خود را پر کنید و وقت و بیوقت آن را بروزرسانی کنید، به چیزی نخواهید رسید.
۲- برنامه ریزی و نشر
بازاریابی رسانه های اجتماعی برای مشاغل کوچک معمولاً با حضور مداوم در رسانههای اجتماعی آغاز میشود. نزدیک به سه میلیارد نفر (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، با حضور در سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی به برند خود فرصتی میدهید تا توسط مشتریان کشف شود. انتشار در رسانههای اجتماعی به آسانی اشتراک گذاشتن یک پست وبلاگ، یک تصویر یا یک فیلم در یک بستر اجتماعی است، درست مانند این است که چیزی را در پروفایل شخصی Facebook خود به اشتراک بگذارید. بنابراین سعی کنید به صورت منظم در صفحات اجتماعی پست بگذارید. همچنین اطلاعات ارزشمند و مفیدی در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا آنان را علاقهمند کند.
۳- گوش دادن و تعامل
با پیشرفت کسب و کار و رسانههای اجتماعی، مکالمات مربوط به برند شما افزایش مییابد. مردم در مورد پستهای رسانههای اجتماعی اظهار نظر میکنند، شما را در پستهای خود برچسب گذاری میکنند یا مستقیماً به شما پیام میدهند. حتی ممکن است افراد بدون اطلاع شما در مورد برند شما در رسانههای اجتماعی صحبت کنند. بنابراین شما باید مکالمات رسانههای اجتماعی را کنترل کنید. اگر نظر آنها مثبت باشد شما فرصتی برای پیشرفت و ترقی دارید، در غیر این صورت میتوانید قبل از وخیمتر شدن وضعیت، آن را اصلاح کنید. میتوانید همه اعلانهای خود را به صورت دستی در تمام سیستم عاملهای رسانه های اجتماعی بررسی کنید اما این وضعیت کارآمد نیست و ممکن است وقتگیر باشد. در عوض میتوانید از ابزار گوش دادن و تعامل در رسانههای اجتماعی استفاده کنید که تمام پیامهای رسانههای اجتماعی شما را شامل میشود. هر رسانه اجتماعی محیط و هدف مخصوص خود را دارد، با این حال برند شما در هر زمینه و محتوایی که فعالیت میکند، باید یک تصویر ثابت ارائه کند.
۴- تحلیل
در طول مسیر، خواه در حال انتشار محتوا هستید یا در رسانههای اجتماعی مشغول به کار هستید باید بدانید که بازاریابی رسانه های اجتماعی شما چگونه انجام میشود. آیا نسبت به ماه گذشته تعداد مخاطبانتان بیشتر شده است؟ چند نفر از هشتگ نام تجاری شما در پستهای رسانههای اجتماعی خود استفاده کردند؟ خود سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی چنین اطلاعاتی را ارائه میدهند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تجزیه و تحلیلهای ژرف میتوانید از طیف گستردهای از ابزارهای تحلیلی رسانههای اجتماعی موجود مانند Buffer Analyze استفاده کنید.
۵- تبلیغات
اگر بودجه بیشتری برای رشد بازاریابی در رسانه های اجتماعی دارید میتوانید از تبلیغات رسانههای اجتماعی استفاده کنید. برای تامین مالی بازاریابی رسانه های اجتماعی، به تاکتیکهای انتخاب شده برای رسیدن به اهداف و دستاوردهای خود توجه کنید. تبلیغات رسانههای اجتماعی به شما امکان میدهد تا مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. امروزه سیستم عاملهای تبلیغاتی آنقدر پیشرفته و قدرتمند شدهاند که در مدت کوتاهی شما را به اهدفتان میرسانند. شما می توانید بر اساس جمعیت شناسی، علایق، رفتارها و موارد دیگر مخاطبان بیشتری جذب کنید. شناختن شخصیت و خصوصیات مشتریان میتواند به شما کمک کند که به هدف موردنظرتان در زمان مناسب، مکان مناسب و با پیامهای مناسب برسید. زمانی که شما سن، شغل، درآمد، علایق، مسائل و مشکلات، موانع، عادات و انگیزهها اهداف جامعۀ هدف خود را بشناسید، هدف قرار دادن آنها در رسانههای اجتماعی بسیار آسانتر خواهد بود. اگر از چند کمپین تبلیغاتی به طور همزمان بهره میبرید، میتوانید یک ابزار تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی برای ایجاد تغییرات عمده، اتوماسیون فرایندها و بهینه سازی تبلیغات خود در نظر بگیرید.
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سئو امید عسکری خدمات تخصصی سئو و بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ را از طرف یک دانشمند ایرانی ارائه میدهد. این آکادمی توانسته با موفقیت در بحث فروش و بازاریابی اینترنتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و آموزشهای لازم را ارائه دهد.
منبع: social media marketing
درباره این سایت